Avfallsmängder vid renovering, om- och tillbyggnad
Nivå: Spjutspetsnivå. Finns även som Basnivå och Avancerad nivå
Detta krav används för att minska mängden avfall ett byggprojekt genererar. Det är centralt att ett perspektiv på avfallsminimering finns integrerat tidig i projektering och i anskaffning av varor och material till projektet, till exempel med möjlighet till återtag av oanvända varor. Kravet är anpassat för ombyggnad och ändringsarbeten, inte för projekt som avser rivning av hela byggnader eller andra strukturer.
Kriterieinformation
- Typ:
- Teknisk specifikation
- Id:
- 11501
- Grupp:
- Entreprenad - utförandeentreprenader
- Engelska:
- Finns inte på engelska
Kriterietext
Entreprenören ska i projektet arbeta för att minska mängden byggavfall så att mängden byggavfall inte överstiger 10 kg byggavfall/m2 BTA (bruttoarea).
Med byggavfall avses avfall som kan hänföras till alla aktiviteter som utförs i samband med projektet, inklusive avfall som uppstår vid renovering, om- och tillbyggnad av befintliga byggnader förutom nedan angivna undantag. Med befintliga byggnader avses här byggnader och andra strukturer som helt eller delvis var uppförda innan projektets start.
I angiven mängd byggavfall ingår både farligt avfall och icke-farligt avfall.
Följande räknas inte in som byggavfall (undantag)
Varor, material och spill som har tagits in i system för återanvändning eller i återtag som syftar till återanvändning behöver inte räknas in i ovan angivna mängd byggavfall under förutsättning att:
- Varor, material och spill som går till återvinning, återanvändning eller återtag registreras i projektets logg för materialhantering eller likvärdigt och dokumenteras för att kunna följas upp inom projektet.
- Mottagningskvitto eller liknande från system för återanvändning eller återtag finns för respektive vara, material eller mängd spill.
- Entreprenören har avtal med respektive aktör eller leverantör som äger eller driver system för återanvändning eller återtag. Ett sådant avtal ska syfta till återanvändning och avtalet ska reglera hämtning, återköp och hantering.
Avfall från rivning av hela befintliga byggnader och rivning av hela andra befintliga strukturer ska inte räknas in i ovan angiven mängd byggavfall.
Schaktmassor ska inte räknas in i ovan angiven mängd byggavfall. För schaktmassor och masshantering gäller specifika krav. [OBS till upphandlaren: tag bort sista meningen om sådana krav inte används i den aktuella upphandlingen!]
Avfall som uppstår på grund av okända markförhållanden, exempelvis avkapade pålar vid okänt pålningsdjup, behöver inte räknas in i angiven mängd byggavfall.
Rapportering
Entreprenören ska [på projektets startmöte eller vid annan tid som bestäms av beställaren] redogöra för projektets strategi för att nå avfallsmålen samt hur dessa är integrerade i projektering och inköp. Entreprenören ska regelbundet rapportera till beställaren hur projektet arbetar för att minska mängden byggavfall och hur mängden byggavfall rapporteras och följs upp utifrån mål och kravnivå för avfallsmängd, till exempel på byggmöten. Det ska om inget annat överenskommits göras på projektets byggmöten och stämmas av mot kontrollplanen som upprättas enligt Byggriktlinjer och/eller om entreprenören hanterar och antecknar avfallsmängder.
Observera att allt avfall ska rapporteras även om det inte ingår i beräkning av avfallsmängder.
Krav på Material-och avfallshanteringsplan (KravID 11503) och/eller krav på Sortering av fraktioner av, och statistik för, resurser och avfall (KravID 11504) kan ge stöd i arbetet.
Entreprenören ska hantera och anteckna mängder byggavfall enligt Material- och avfallshanteringsplanen (kravID 11503) och enligt Sortering i fraktioner av, och statistik för, resurser och avfall (kravID 11504 ). [OBS till upphandlaren: tag bort sista meningen om sådana krav inte används i den aktuella upphandlingen!
Förslag till uppföljning
Uppföljningen kan ske genom regelbunden rapportering av avfallsmängder, till exempel enligt Material- och avfallshanteringsplan (KravID 11503). Hur ofta det ska ske behöver anpassas till projektets omfattning och komplexitet. För tidsmässigt korta projekt kan månadsvis rapportering vara lämpligt, medan det för fleråriga projekt kan räcka med rapportering kvartalsvis.
Uppföljning kan exempelvis ske genom att granska följande:
- att mängden byggavfall inte överskrider den nivå som angivits i kravet
- att rapportering finns antecknad i protokoll från byggmöten eller på annat sätt rapporterad, som då ska vara överenskommet
- att rapportering har skett vid projektets slut
- att de varor, material och spill som undantagits i beräkningen har tagits in i system för återvinning, återanvändning eller återtag är registrerade i projektets loggbok för materialhantering eller likvärdigt och att mottagningskvitto från systemet finns för respektive vara, material och spill. Säkerställ även att avtal finns med respektive systemaktör eller leverantör och att avtal syftar till återvinning och/eller återanvändning samt reglerar hämtning och återtag.
Föremål för upphandling
Entreprenader eller insatser för renovering, ombyggnad eller tillbyggnad av lokaler
Information om kriteriet
Kravet är anpassat för resurs- och materialhantering vid ombyggnation. Det är inte avsett att användas för projekt som avser rivning av hela byggnader eller rivning av andra hela strukturer. Kravnivåerna är satta för att vara möjliga att nå men samtidigt kunna erbjuda möjligheter till beställaren att höja kraven om ambitionen och potentialen finns. Spjutspetsnivån på 10 kg/m2 BTA är ett värde med mycket hög ambition som i dagsläget kan vara svårt att nå.
Mängden genererat byggavfall kan variera beroende på typ av byggnad, typ av byggnation och omfattning av åtgärd. Om prefabricerade konstruktionsdelar köps in är avfallsmängderna i regel lägre än vid helt platsbyggda konstruktioner. Det är fördelaktigt ur återvinningssynpunkt om det finns en möjlighet att modulärt plocka isär den prefabricerade produktionsdelen.
Prefabricerade byggdelar kan ge problem vid källsortering och avfallshantering om de består av blandade material, vilket är vanligt förekommande. Lägre avfallsmängder är också vanligare när projektörerna har ritat sina handlingar med hänsyn till standardmått. I samband med ombyggnation påverkas avfallsmängderna av omfattningen av de planerade åtgärderna. Exempelvis ger en ytskiktsrenovering betydligt mindre avfall än ett byte av stommar i kök och badrum. För att nivåerna ska hållas låga kan det krävas att det finns system för återanvändning som går att nyttja.
Kravet avser den mängd byggavfall som kan relateras till konstruktionen och uppförandet av byggnaden. Markarbeten kan ha väldigt varierande förutsättningar, därför räknas inte schaktmassor in i gränsvärdet som inte får överskridas. För att entreprenören ska få avstå från att räkna in material, varor och spill som återanvänds, återvinns eller återköps i den mängd byggavfall som inte får överskridas, så måste hämtning till återanvändning, återvinning eller återköp dokumenteras. Mottagningskvitton eller liknande måste kunna uppvisas för att dessa mängder inte ska behöva räknas in i mängden byggavfall. Entreprenören kan även kräva att återtagsklausuler upprättas med materialleverantörerna.
Varor, material och spill som går till återvinning bör registreras och kunna särskiljas med hänsyn till hur dessa kan omhändertas i nästa led. Det är viktigt att bedöma om det är återvinning som kan göras utan nedgradering, om det är återvinning som kräver stor energiåtgång eller om det är återvinning som medför nedgradering. Detta är centralt för att kunna bedöma hur väl återvinningsbara material bidra till en cirkulär omställning ur ett resursutnyttjande, kostnadsperspektiv och marknadsefterfrågan.
Avseende schaktmassor är det lämpligt att beställaren hänvisar till de specifika krav för masshantering som Upphandlingsmyndigheten har; Schaktning och masshantering. I övrigt betraktas allt material som ett projekt vill göra vill göra sig av med som avfall.
De föreslagna nivåerna är framtagna utifrån genomsnittliga avfallsmängder och kan anpassas till specifika projektförhållanden. Om det finns kunskap om att förväntade avfallsmängder är lägre än föreslagen nivå bör nivån i kravet anpassas till det. Till exempel kan en stor men enkel byggnad generera mycket mindre avfall i jämförelse med en mer komplicerad byggnad, till exempel en sporthall i jämförelse med en vårdcentral.
Miljömål
Motiv
Det finns stora möjligheter till en ökad resurseffektivitet inom byggsektorn och en stor potential vad gäller avfallsminimering och god avfallshantering för att nå miljömål och minska Europas beroende av importerade råvaror. Avfallshierarkin, som är den grundläggande policyn för förebyggande av avfall och avfallshantering i Sverige och inom EU, är införd i svensk lagstiftning genom 2 kap. 5 § och 15 kap. 10 § i miljöbalken.
Avfallshierarkin innebär att avfall i första hand ska förebyggas, i andra hand förberedas för återanvändning och återanvändning, i tredje hand materialåtervinnas, i fjärde hand energiåtervinnas och i sista hand bortskaffas, till exempel via deponi. Prioriteringsordningen gäller så länge det är miljömässigt motiverat och ekonomiskt rimligt ur ett resurs- och kvalitetsperspektiv och med hänsyn till marknadsefterfrågan.
I byggande av Norra Djurgårdsstaden i Stockholm har 20 kg/m2 BTA varit kravnivå under flera år men inga av de projekt som avslutades år har 2018 klarat målet. Enligt undersökningar utförda av WSP i Norra Djurgårdsstaden låg dessa i snitt på nästan 40 kg/m2. Statistik från en annan stor fastighetsägare visar på mycket stora variationer i olika projekt, och med ett snitt på 30 kg/m2 BTA. Vissa ombyggnationer har klarat målet på 20 kg/m2 BTA. Mindre omfattande och relativt enkla projekt har lättare att uppnå spjutspetsnivån.
För att nivåerna ska hållas låga kan det också krävas att det finns system för återanvändning som går att nyttja. Att material och resurser kan återvinnas eller kan återanvändas är ett av syftena med kravet för att kunna styra mot en cirkulär omställning.
Versionshistorik
Versionsdatumet talar om när hållbarhetskriteriet skapades eller senast uppdaterades. Senast granskad talar om när vi senast kontrollerade att hållbarhetskriteriet fortfarande är aktuellt.
- Aktuellt KravID
- 11501
- Versionsdatum
- 2021-12-03