Kan man tillämpa de frivilliga uteslutningsgrunderna utan att det anges i upphandlingsdokumenten?
Publicerad 05 september 2018
Hej,
Kan man tillämpa de frivilliga uteslutningsgrunderna i 13 kap 3 § LOU utan att det anges i upphandlingsdokumenten (förfrågningsunderlaget)?
/Upphandlaren
Kan man tillämpa de frivilliga uteslutningsgrunderna i 13 kap 3 § LOU utan att det anges i upphandlingsdokumenten (förfrågningsunderlaget)?
/Upphandlaren
Ann
Publicerad 05 september 2018
Hej,
Enligt Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 7072–13 kan de frivilliga uteslutningsgrunderna i 13 kap. 3 § lagen om offentlig upphandling (LOU) användas även om intentionen att använda dem inte kommunicerats i upphandlingsdokumenten, detta eftersom bestämmelsernas tillämplighet följer direkt av lagtexten.
I en senare dom från Förvaltningsrätten i Umeå, i mål nr 244–17, (observera att detta är en underrättsdom vilken har mindre tyngd i praxis än en kammarrättsdom) anges dock att om en upphandlande myndighet avser att tillämpa de frivilliga uteslutningsgrunderna så måste myndigheten, med hänsyn till transparensprincipen, ange detta i upphandlingsdokumenten. I sådana fall måste den upphandlande myndigheten, med hänsyn till likabehandlingsprincipen, faktiskt också tillämpa de uteslutningsgrunderna.
Eftersom Kammarrätten i Göteborgs dom enligt ovan uppenbarligen inte har fått genomslag i underrätterna får rättsläget fortfarande anses oklart.
Läs mer
Läs mer om detta och vilka bevis som kan begäras in i inlägget Inhämtande av bevis i direktivstyrda upphandlingar i vår Frågeportal.
Med vänlig hälsning,
Enligt Kammarrätten i Göteborgs dom i mål nr 7072–13 kan de frivilliga uteslutningsgrunderna i 13 kap. 3 § lagen om offentlig upphandling (LOU) användas även om intentionen att använda dem inte kommunicerats i upphandlingsdokumenten, detta eftersom bestämmelsernas tillämplighet följer direkt av lagtexten.
I en senare dom från Förvaltningsrätten i Umeå, i mål nr 244–17, (observera att detta är en underrättsdom vilken har mindre tyngd i praxis än en kammarrättsdom) anges dock att om en upphandlande myndighet avser att tillämpa de frivilliga uteslutningsgrunderna så måste myndigheten, med hänsyn till transparensprincipen, ange detta i upphandlingsdokumenten. I sådana fall måste den upphandlande myndigheten, med hänsyn till likabehandlingsprincipen, faktiskt också tillämpa de uteslutningsgrunderna.
Eftersom Kammarrätten i Göteborgs dom enligt ovan uppenbarligen inte har fått genomslag i underrätterna får rättsläget fortfarande anses oklart.
Läs mer
Läs mer om detta och vilka bevis som kan begäras in i inlägget Inhämtande av bevis i direktivstyrda upphandlingar i vår Frågeportal.
Med vänlig hälsning,
Gustav
05 september 2018 (Uppdaterat 17 september 2020)
Fråga oss!
Våra öppettider gäller endast på helgfria dagar. På grund av en stor mängd inkomna frågor har vi just nu längre svarstider i Frågeportalen.